Het Mauritshuis bestaat dit jaar 200 jaar en daarom is het stevig in de bloemetjes gezet: twee bloemwatervallen aan de gevel en 24 bloembakken op het voorplein. Per bloeiperiode worden er steeds nieuwe bloemsoorten in deze bakken aangeplant, waarbij het uitgebloeide exemplaar als imitatiebloem worden toegevoegd aan de bloemwatervallen. Zo ontstaat dit jaar geleidelijk aan een ‘onmogelijk boeket' aan de gevel.
Mauritshuis-directeur Martine Gosselink en haar medewerkers hebben zich hierbij laten inspireren door schilders uit de 17de eeuw, die ervan hielden om boeketten te schilderen met bloemen die nooit tegelijkertijd in één seizoen konden bloeien.
Flower-power
Bijna 10.000 voorjaarsbollen zijn verwerkt in de voorjaarstuin op het voorplein: goed voor meer dan 75.000 bloemen, zoals narcis, viooltjes, hedera, krokus, puccinia, muscari, tulp, kievietsbloem, rozemarijn, camelia en hyacint. Totale flower-power, dus. Dit alles in de 24 bloembakken die met een 3D-printer zijn geprint uit gerecycled huishoudelijk afvalplastic, zoals shampoo-dopjes. Er zijn 500 seringtakken gebruikt voor de bloemwatervallen, waarvoor bijna 10.000 tyraps nodig zijn om de kunstbloemen op hun plek te houden, dit met dank aan de acht personen die in één week tijd aan de constructie van het 'onmogelijke' boeket hebben gewerkt .
‘Vaas met bloemen’ van Jan Davidzoon De Heem ui1670 is het hoofdmotief van de tentoonstelling ‘In Volle Bloei’. Een ‘onmogelijke’ combinatie omdat de geschilderde bloemen nooit tegelijk in bloei stonden.
Het kan niet missen dat deze bloemrijke opening tevens een tentoonstelling inleidt met als thema ‘bloemstillevens’. Het Mauritshuis beschikt over een aanzienlijke collectie hiervan, maar heeft vanwege het jubileum stukken in bruikleen. Op 10 februari wordt het jubileumjaar afgetrapt met de tentoonstelling ‘In Volle Bloei’, waar we de mooiste bloemstillevens uit de periode 1600-1725 worden getoond. De roos, tulp, akelei en anjer maar ook Bataafse roos, amethyst hyacint, Siberische lis, Perzische tulp en Cypressekruid komen allemaal voorbij.
Vrouwelijke schilders
Het Nederlandse bloemstilleven was één van de populairste genres in de 17de eeuw. De tentoonstelling besteedt extra aandacht aan de vrouwelijke schilders in dit genre. Zij maakten in de bloemenkunst furore en speelden een grote rol in de wetenschap rondom bloemen en planten. In Volle Bloei laat zo'n 30 schilderijen zien, naast prenten, tekeningen, bloemen- en tulpenalbums en botanische publicaties.